De perfecte laad- en loskuil
Een belangrijke schakel in de goederenstroom is de aansluitmogelijkheid tussen het intern en extern transport. Hierbij moet het hoogteverschil tussen de bedrijfsvloer en de autolaadvloer overwonnen worden. Een simpele en eenvoudige oplossing is een laad- en loskuil. Wel dient een laad- en loskuil te voldoen aan verschillende eisen, waarbij vermeld kan worden dat vooral de ruimtelijke voorwaarden veelal wordt onderschat.
Aangezien er een verscheidenheid van diverse soorten en typen vrachtwagens op de weg aanwezig is, zal men bij het ontwerp van een laad- en loskuil moeten uitgaan van de auto met de meest ongunstigste manoeuvreerruimte. Ook zijn onderwerpen als draaistraal en wieluitslag van belang.
Enkele uitgewerkte voorbeelden van manoeuvreerruimten zijn;
- Vrachtauto met dubbele achteras, lengte auto 11 mtr.
- -> draaistraal 12 mtr.
- Vrachtauto met aanhangwagen, lengte comb. 18 mtr.
- -> draaistraal 10 mtr.
- Trekker met oplegger, lengte comb. 16,30 mtr.
- -> draaistraal 7,5 mtr.
De perronhoogte is eveneens een belangrijke bepaling voor de installatie van een laad- en loskuil. Deze hoogte is afhankelijk van de hoogte van de laadvloer ten opzichte van het wegdek.
Berekening breedtemaat
De breedte van een vrachtauto, trekker, aanhangwagen of oplegger, alsmede de breedte van een daarop aanwezige afneembare bovenbouw of andere gestandaardiseerde laadstructuur, zoals een container, wissellaadbak of afzetbak, mag volgens wettelijke bepalingen nooit meer bedragen als 2,55 mtr.
Een uitzondering op deze regel is het zgn. geconditioneerde vervoer. Daarvan mag de breedte 2,60 mtr. bedragen op voorwaarde dat de zijwanden, incl. isolatie, ten minste 45mm. dik zijn.
De gemiddelde vrachtwagen is 2,50 mtr. breed. Gaat men uit van een vrachtauto met openslaande deuren, dan zal aan beide kanten van de vrachtauto ruimte moeten zijn om een deur te openen, plus een extra marge van 0.15 mtr. per zijde. Per zijkant is de draairuimte 1.25 mtr. + 0.15 mtr. = 1.40 mtr.
Berekening enkele laadkuil
Breedte vrachtwagen 2.50 mtr.
Openslaande deuren (2)2.80 mtr.
Totale breedte 5.30 mtr.
Vanuit hart leveller 2.65 mtr. tot betonwand
Berekening dubbele laadkuil
Een dubbele laadruimte heeft relatief minder ruimte nodig, omdat 2 deuren elkaar kunnen kruisen. Wel moet men er vervolgens rekenen mee houden dat er dan geen plek meer is voor een deurtje tussen de shelters. Het is wel mogelijk om een zwembadtrapje te monteren tegen de betonwand.
Bij een enkele laadkuil komt men uit op een breedte van 2.50 + 2 x 1.40 mtr = 5.30 mtr. Gemeten uit het hart van de leveller is dit 2.65 mtr. Bij een laadkuil met meer laad- en losmogelijkheden is de ruimte tussen de 2 laadplekken minder, omdat de openslaande deuren elkaar kruisen.
- Uitgaande van hart leveller naar binnenzijde betonwand is dit 1.25 mtr. + 1.40 mtr. = 2.65 mtr.
- Tussenafstand van hart leveller 1 en hart leveller 2 is 1.25 mtr. + 1.40 mtr. + 1.25 mtr = 3.90 mtr.
- Breedte vrachtwagen 1
- 2.50 mtr.
- Openslaande deur 1
- 1.40 mtr.
- Breedte vrachtwagen 2
- 2.50 mtr.
- Openslaande deur 2
- 1.40 mtr.
- Openslaande deur 1/2
- 1.40 mtr.
- Totale breedte
- 9.20 mtr.
Berekening lengtemaat - horizontaal
De lengtemaat van het horizontale gedeelte wordt bepaald door een trekker-oplegcombinatie met een lengte van 16,50 mtr. Indien de trekker nooit wordt afgekoppeld kan men af met 15,50 mtr. lengte (de trekker staat dan wel iets schuin). Indien het gewenst is dat de trekker wordt afgekoppeld moet er nog 1,5 mtr bijgeteld worden, in totaal dus 17.00 mtr., anders kan de trekker niet meer aangekoppeld worden. De schotel heeft maar enkele centimeters om te kantelen en bij te schuin aanrijden kunnen er problemen ontstaan.
Berekening lengtemaat - hellend
De lengtemaat wordt mede bepaald door de perronhoogte en het type vervoer. Bijvoorbeeld, als de laadkuil toegankelijk moet zijn voor volumetransport, wordt een hellingspercentage van 7% toegepast. Gaan we uit van een perrondiepte van 1.10 mtr., met daarin een afvoergoot in het midden van het horizontale vlak, dan wordt de lengte van de helling (1.10 :7) x 100 = 15.8 mtr. Is volumetransport volstrekt niet van toepassing, dan volstaat een hellingspercentage van 10%, resulterend in een hellinglengte van (1.10 :10) x 100 = 11.0 mtr.
Conclusie
Het ontwerpen van perfecte laad- en loskuil is niet eenvoudig. Zo is bijvoorbeeld de aanwezige ruimte vóór de laadkuil ook bepalend, en hangt de uitvoering tevens af van het type leveller en de daarbij behorende opties.
Wij van Betonwerk M. Verkade B.V. weten precies welke uitvoering van een laad- en loskuil voor u de beste is. Neem gerust contact met ons op als u aanvullende informatie wenst over eventuele beperkingen en oplossingen. Samen komen we er altijd uit.